..............................

Hem
..............................

Vad händer?
..............................

Hyr M 20
..............................

Bli medlem
..............................

Kontakt
..............................

Loggböcker
..............................

Historik
..............................

Fartyget
..............................

Ladda ner
..............................

Notisarkiv
..............................

Länkar
..............................

Sponsorer
..............................

M 20 kläder
..............................


Minsveparen M 20


T 121 Spica, M 20 och M 21 vid Jagarpiren, Galärvarvet i juni 2014.


-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Följ M 20 under gång på MarineTraffic.com.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Sjöhistoriska museets månadsbrev - September 2014

Varje månad skickar museichef Hans-Lennart Olsson ut ett månadsbrev till vänföreningens medlemmar. Här kan du läsa månadsbrevet för september.

Sjöhistoriska museets månadsbrev - September 2014

Publicerat: 2014-09-03

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Kulturarvsdagen 2014/Turer för allmänheten

Söndagen den 14 september arrangeras över hela landet Riksantikvarieämbetets Kulturarvsdagen. Årets tema är "I krigets spår". M 20 erbjuder turer för allmänheten klockan 12:00, 13:00, 14:00, 15:00 och 16:00. Biljettpris är 40 kr/pers.

Läs mer om Kulturarvsdagen här och om turerna med M 20 här.

Uppdaterat: 2014-09-03
Publicerat: 2014-08-22

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Charter 15/7

Glada och förväntansfulla medlemmar i Luculli Gille embarkerade M 20 vid Maritiman i ottan. Färden gick genom Varholmssundet, Kalvsund och Albrektsunds kanal innan vi anlöpte Marstrand. Vädret hade stadigt blivit bättre och Marstrand bjöd på härligt solsken. Passagerarna fick rikligt med tid att vandra runt i staden och längs kajen. En del tog sig också upp till Carlstens Fästning där kommendanten Eiwe Svanberg basar. Lunch intogs på något av de många matställena. Undertecknad avlade det obligatoriska besöket på Bergs Café. M 20 väckte som vanligt stort intresse och ett flertal besökare fick en visning av fartyget. På eftermiddagen lämnade vi Marstrand för att återvända till Göteborg. Denna gång gick vi Brunskärsleden och ost om Björkö. Resan bjöd på ömsom regn och ömsom sol. Solen höll sig sedan framme under resten av turen.

/Göran Ringqvist

Publicerat: 2014-08-28

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Navigationsövning 22 – 24/7

Under sen eftermiddag embarkerade ett antal medlemmar ur Reservofficersföreningen i Göteborg M 20 vid Maritiman. Förflyttning till natthamnen i Göteborgs södra skärgård gick genom Korshamnsrännan. När vi var väl förtöjda vid den stadiga kajen vidtog förberedelser för den kommande navigationsövningen, med information, preppning av sjökort m.m. Övningsledningen, Per Karlsson och Henrik Johansson, bjöd därefter på en fin grillmiddag.

Under onsdagen gick vi norrut efter dom förutsättningar som givits kvällen innan. Nya moment lades in under övningens gång såsom beskjutning från land, minfält, att leta upp en u-båt i bottenläge, mm. Hakefjorden, Skåpesund, Lyr, Mollösund, Kråksundsgap m.fl. fina ställen passerades.
På kvällen förtöjde vi i Hälleviksstrand där Hamnkaptenen reserverat plats vid ångbåtsbryggan. Ryktet hade spridit sig att det skulle komma en minsvepare och många förväntansfulla hade samlats. M 20 hade öppet skepp under någon timma, vilket var mycket uppskattat. Turligt nog hade man placerat en trevlig restaurang alldeles invid kajen, så vi behövde inte svälta.


Foto: Lars H Landström

Torsdagen bjöd på lika fint väder som dagarna innan och nästan bleke. Vi kunde därför utan problem gå utomskärs söderut. Det är inte ofta man vågar gå in bland Pater Noster skären. Där kom förresten en liten 6 m norskflaggad kabinbåt med en äldre herre ombord som på klingande norska frågade om det månne var Marstrands fästning han såg….. Vi kunde bara bekräfta detta och bad honom ta det försiktigt bland grynnorna. Lunch intogs ombord vid en kaj i Marstrandsområdet. Efter fortsatta övningar utomskärs gick vi så in i skärgården vid Vinga och förtöjde i södra skärgården där vissa moment genomfördes vid kaj. Därpå följde mörkernavigering innan vi var tillbaka vid Maritiman runt midnatt.

/Göran Ringqvist

Uppdaterat: 2014-08-31
Publicerat: 2014-08-28

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Charter 13/8 dagstur

Fryshuset hade liksom året före hyrt fartyget för en resa till Siaröfortet t.o.r. Passagerarna utgjordes av 10 förväntansfulla tonåringar och två ledare. Ungdomarna delades upp i babords och styrbords vaktkvarter och fick delta i fartygets framförande. De flesta var mycket intresserade och engagerade i sina roller som bl.a. rorgängare och navigatörer.
Lunch och visning av fortet var bokat och detta blev mycket uppskattat av ungdomarna. Återfärden avlöpte utan problem. Det blev lite regn på slutet av färden, annars hyggligt väder.

/Göran Ringqvist

Uppdaterat: 2014-08-31
Publicerat: 2014-08-28



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Charter 13/8 kvällstur

Det Norgebaserade företaget On Track Management bokade en kort sightseeing från en svensk fd Minsvepare. Jonas Nyman tidigare styrelsemedlem i Föreningen M 20 bjöd ett antal internationella affärsbekanta på rundturen. Färden startade med en sväng på Strömmen framför slottet. Därefter utforskades Hammarbyhamnen med alla nya byggnader. Besökarna ställde många och kluriga frågor kring dessa. Efter en avslutande rundning av Fjäderholmarna kunde gästerna debarkera vid Vasabryggan för att fortsätta kvällen på annat håll.

/Göran Ringqvist

Uppdaterat: 2014-08-31
Publicerat: 2014-08-28



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Navigationsövning 14 – 17/8

Svenska Flottans Reservofficersförening hyr M 20 sedan många år tillbaka för en NavÖ i början av augusti. Detta för att man önskar att medlemmarna skall vidmakthålla de kompetenser som man en gång har skaffat sig i Marinen. M 20 är i detta avseende en unik plattform att öva med på samma sätt som när hon ingick i Skoldivisionen.
Övningen var i år förlagd till området söder om Stockholm. Den första dagen avgick vi kl 16 från Vasabryggan. Färden gick genom Skurusundet och Baggenstäket innan utmaningarna i navigeringen tog sin början. Girpunkter, ny Kurs, Farligheter och Styrmärken avverkades i snabb takt innan vi sent på kvällen kunde förtöja någonstans söder om Dalarö. Sen middag intogs i Gunrummet på ett annat Veteranfartyg i glada vänners lag.

På fredagen visade sig Mysingen från sin bästa sida och vi fortsatte utomskärs förbi Landsort ner mot Oxelösund. Övningsledningen, Johan von Otter, försåg deltagarna löpande med nya uppgifter så att koncentrationen hela tiden hölls på topp. Efter angöringen av Oxelösunds skärgård vidtog inomskärsnavigering innan vi förtöjde i fiskehamnen vid 14-tiden. För att även tillgodose den kulturella sidan var ett besök på Femörefortet inplanerat. Föreningens ordförande Per Rödseth guidade oss under några timmar både över och under jord. www.femörefortet.se. En militärmåltid serverades i matsalen nere i berget innan vi vandrade tillbaka till M 20 genom skogen.


Foto: Per Rödseth

Lördagen ägnades i stort sett helt åt att bedriva inomskärsnavigering på vår färd norröver. Avslutningsvis passerade vi in österifrån genom Långbälingsund som är en av de klassiska militärlederna. Innanför Mysingen hittade vi vår natthamn där det vankades både bastu och grill.

På söndagen gick vi genom Dalarö och kunde konstatera att det här med Dykpark för att bese gamla vrak nog blivit en succé. Färden gick sedan vidare med inslag av övningsmoment norröver förbi Franska Stenarna och Stavsnäs under Djuröbron, genom Vindöströmmar och Lindalssundet förbi Vaxholm och tillbaka till Vasabryggan. Efter rent skepp, genomgång och fotografering embarkerade deltagarna med både nya och uppfräschade kunskaper i sjösäcken.

/Göran Ringqvist

Uppdaterat: 2014-08-31
Publicerat: 2014-08-28

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Kräftskiva i Sandhamn 23-24 augusti 2014

Med spänd förväntan samlades 11 st som hörsammat medlemskallelsen till årets kräftskiva med och på M 20. Sedvanlig inmönstring och fördelning till kojer innan vi kl. 11.05 kastade loss från Jagarpiren varefter sladdrond vidtogs.

Passage av Danmark och Sveriges holmar, genom Skurusundet och Baggenstäket utan några som helst problem. Förbi M 20:s byggnadsvarv Neglingevarvet vid Saltsjöbaden innan skärgårdsnavigering vidtog genom arkipelagen på Ingaröfjärden. Efter passage av Östra Stendörren jagade vi på nordliga kurser iväg ett regnmoln som tidigare gett oss en kortare skur. Varm korv serverades av kockjungman Tommy Kallin vid passage av Franska stenarna och sedan for vi vidare förbi Stavsnäs och i strålande sol förtöjdes på Lotsbryggan i Sandhamn straxt före kl. 15.00. Nyfikna Sandhamnsbor samlades på Lotsbryggan och ställde många frågor om M 20 och vår verksamhet. Fria aktiviteter följde med ett obligatoriskt besök hos Sandhamnsbagarna samtidigt som "Goran" anlände med skärgårdsbåt från storstaden där han sammanträtt med Sjövärnskårister som planerat SVK 150 år! Uppladdning skedde i gunrummet (herrar) och i mässen (damer) inför aftonens kräftskiva. Fartygsläkaren FL1 Erik Jannerfeldt med hustru Inga lämnade oss därefter i Sandhamn med önskan om en trevlig afton. Med lite list och smidighet kunde vi sedan 10 st sittande tillsammans inleda aftonens höjdpunkt i mässen! Inget saknades på bordet; Inledande västerbottenpaj, bohuslänska havskräftor, turkiska jumbokräftor, kinesiska kräftor och västkusträkor. Till detta sandhamnsbröd och "Kom-in"-ost och givetvis "lämplig dryck som dessa kräftor kräva"! Över bordet hängde också en glad "kräftmåne" för att höja feststämningen. Framåt natten hängde några på däck och skådade stjärnhimlen i den klara augustinatten medan ett par andra hängde på hotellets (KSSS) diskotek.

Söndagsmorgonen visade upp Sandhamn badande i solsken. Något dopp blev det inte men duschen i M 20:s skorsten nyttjades däremot. Gedigen söndagsfrukost, även med kräftor och räkor, serverades innan vi kl. 10.20 kastade loss. Kurser lades nordvart över Kanholmsfjärden, genom Möja Ström och vidare förbi Norra Stavsudda till Lindalssundet. Sjöhonnör vid Vårholma där DP (Designated Person) Per-Anders Emilson med hustru Annika vinkade glatt. En flaska "bubbel" lyckades hivades över till M 20 för sjörullning och lagring ombord. Förbi Vaxholms kastell och genom Granholmssundet innan "Rent Skepp" vidtogs före förtöjningen på Jagarpiren kl. 14.40. En kortare regnskur sköljde passande nog av däcket. Bunkring av vatten och rutinmässig "nedstängning efter gång" vidtogs innan DA gavs besättningen som var:

FC Åke Foghammar med hustru Maud
Assisterande FC Göran "Goran" Ringqvist
MtjC Magnus Faxén med sambo Sonja Enbuske
Bitr. maskinister var Micke Norgren och Ingvar Jansson
Däcksmän var Tommy Kallin med hustru Anne och kompisen Maj Jakobsson.

Publicerat: 2014-08-25



Kräftskiva i Sandhamn. Fler bilder.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Charter 2014-08-19

15 glada medarbetare från Lernia startade sin 2 dygn långa team-building och säljträning ombord på M 20. Av dessa var 5 st mönstringsbara då de före avfärden hade genomgått såväl läkarundersökning som förtrogenhetsutbildning ombord. Vid losskastningen deltog de ombordmönstrade i losskastningen medan de övriga serverades 1:a sittningens lunch i mässen. Kockjungmannen Janne Cederlund bjöd gästerna på en mustig Gulaschsoppa med smörgås och öl. Obligatoriskt kaffe på maten med kaka och muffins serverades därefter på däck. Maskinerna sköttes med varsam hand av Kim Hamilton som också bistod/kontrollerade FC Åke Foghammars navigering m.h.a. sin iPad. Målet för resan för våra passagerare Siaröfortet på Kyrkogårdsön där de debarkerade för fortsatta äventyr i fortet och vandrarhemmets konferensavdelning. M 20 återvände sedan i smått höstliknande motvind mot hemmahamnen på Kungl. Djurgården.

Publicerat: 2014-08-20



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Bilder

Se de fina bilder som Saga Bard från Motala & Vadstena Tidning tog när M 20 besökte Motala den 5:e augusti. Bilderna finns mot slutet av albumet här.

Artikeln i tidningen finns här.

M 20 har även varit ute och rört på sig i Stockholms skärgård.


M 20 bland vänner, Gålöbasen 2014-08-15


Utanför Dalarö på väg mot hemmahamnen, 2014-08-17

Kolla även albumet här.

Uppdaterat: 2014-08-19
Publicerat: 2014-08-16

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Etapp fyra och återkomsten

Lördag 9/8
Sandhamn Lördag kväll!
Ännu en fantastiskt dag till sjöss med den gamla damen, krocketspelandet har lagt sig som vågorna de blå:)
I gammal trogen vana har vi besökt Muskö, Märsgarn, vi fick lunch av kocken vid Gålöbasen och ett studiebesök med guiden Rune Andersson. Vi lämnade av Kim Hamilton i Dalarö och tackar honom för väl godkänd krocketmatch ( och sjömanskap)
Sandhamn välkomnade oss med 100 % Lördagskväll!! Vi har bokat bord på värdshuset och om den middagen får vi be om att inte återkomma!

Angående annat men icke desto mindre. Igår när vi låg i Trosa kom en trevlig kvinna (Rita Platzer) och berättade om sin far Carlgustav Herrmansmansson. Han var båtbyggare från Trosa f 1918-1975. Han var anställd av Neglingevarvet och byggde M20. Det första Rita sa var att hennes pappa tyckte det var så synd att de målade henne grå, precis vad det står i böckerna, men det här kom från en säker källa. Nu återstår frågan om vi ska återställa M20 i Hondurasmahogny skrud?? JAA tycker skrovansvarig, och tar en lördagspilsner till.

M20 Maskinhistoria
26/6 lämnar M20 piren/jagarkajen/Djurgården
9/8 är vi i Sandhamn, då har vi gått till Visby, Kalmar, Karlskrona, Köge, Göteborg, Göta Kanal, Trosa., och vi har ytterligare fyra (4) timmar till hemmakaj. M20 har i maskinen loggat 163 timmar + 4 = 167 timmars gång. De e`gott



Rickard
och på återseende alla medlemmar till sjöss!!!

Publicerat: 2014-08-10

Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Etapp 3

Tisdag 5/8
Vi kom till Motala där en del av oss gick på motormuseet. En del gick till det lokala ölbryggeriet. Jag åkte till Hans Karlssons klensmedja som har 800 artiklar, det är mycket att smida!! Många slussar och lokala besök i "andan av de som byggde kanalen".
Doktor Erik har debarkerat och vi har nöjet att välkomna nya besättningsmedlemmar i form av Ragnhild Everström, Jörgen Hammarstedt och Stig Forking. Nu ska vi vidare till lokala Rotaryklubben. Vi har nämligen blivit inbjudna av översten 1 gr Torbjörn Tillman som bjuder på middag. Vi bjuder tillbaka med en förrätt bestående av färska räkor med tillbehör. Vi har då kvar våra fina Vätternkräftor som vi tar i morrn:)


Studiebesök på Motala brygghus

Onsdag 6/8
Borensberg längs Långkanalen var inga större problem för besättningen, som slussar i sömnen nuförtiden...
Vi kom fram med solen i ryggen till Bergs bassäng där mästerskap i äventyrsgolf tog vid. Efter en otrolig jämn kamp vann Jörgen Hammarstedt. Vi andra har inget annat att säga än grattis, återkom nästa gång:)
Norsholm och kommande kräftskiva. Lugn o fin med trevligt sällskap avlöptes det Vätternkräftorvästerbottenost. Över nejden (o Kanalen) hördes sången från manskapet.

Torsdag 7/8
Delar av besättningen embarkerat: C-G Wallin, Malin Harström. CAT. Jörgen Hammarstedht. Ulrika Håkansson med sonen Tore Wallmark. Raghild Eferström.
Nya besättningsmedlemmar ankom och embarkerat. Anders Kierkegaard o Rolf Odenheim.
Middag Stegeborg. Det blev en fin seglats med medvind, tyvärr slutade den turen vid middagsbordet för tankarna var höga på god middag, sällan har det diskuterats hur den och den maten var, för ingen var riktigt nöjd. Servitörer var dock fint klädda, men det betalar man väl inget extra för:(


Förfriskningar på fördäck

Fredag 8/8
Efter en otrolig fin dag till sjöss med medvind och sol i ryggen och en o annan man överbord övning kom vi fram till Västra stendörren. Där släppte vi i kroken och tog ett välförtjänt topp i det 22 gradiga saltblasket.
Vi hade gott om tid efter väl seglade distans och kunde passa på att lägga till i Sävsundet för att träffa en avlägsen släkting till Fogis, det blev en kopp kaffe o pratstund.

Vi kom dock framtill Trosa o la till i hamnen. Stig Forking debarkerade och gick efter välförtjänt jobb/semester till bussen mot stan.
Kocken tyckte att det var dags för en trerätters middag och det var ingen som sa emot, grillen tändes och mat intogs:)
Sen började allvaret....KROCKETMATCH
Mörkret sänktes, åskådare var tvungna att gå hem till båtarna o nanna, vi spelade vidare.....diskuterande runt varje boll. Den domare vi inte nämner vid namn hade ungefär olika åsikter .....gräset växer lite rundare där. vid min boll, skulle vi gå runt den pinnen eller var vad det Håkis brukade säga,,,,Ja ni förstår att mörkret sänktes innan kocken lyckades med en dubbelknock (krock) finta bort resten och stå som Trosa M20 segrare 2014.

Rickard Kocken/Krocken Wallmark

Uppdaterad: 2014-08-09
Publicerat: 2014-08-05

Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Etapp 2

Söndag 3/8
Töreboda-Vassbacken: Nyanlända besättningsmedlemmar mönstrar ombord. Fc Åke Foghemmar och ordföranden från vänfartyget Ystad Malin Harström. Tre rätters middag intogs 2 m från båten. Det var ett nytt recept från Wallmarks slev en Texas chili på grisstek...allt tog slut:) Kanalbåten Diana kom förbi, lite knorrande/vaggande gång i det alltför trånga utrymmet bredvid den breda M 20. Vi avslutade med en match mellan Bb och Sb lag i minigolf där Sb blev det segrande laget med Wallmark Senior på 24 slag (9) hålsbana.

Måndag 4/8
Vassbacken-Forsvik: Nu börjar det luta utför i slussarna, dvs vi slussar neråt. Vi har sett minnesmärket som betecknar den högsta punkten på kanalen. 91,2 möh
Forsvik-Karlsborg: Vi landkrabbor gick en runda på Forsviks varvs område, stor kulturgärning med allt från gamla industriminnen, renoverade Chevrolet och ångfartyget Eric Nordevall 2. Vilket maskinrum!!!
Karlsborg-Vadstena: Vi gick med sidsjö och en kort regnskur över Vättern, styrningen skedde inne från styrhytten, väl framme i Vadstena väntade oss en Göteborgsvändning inne i trånga hamnen invid borgen. Efter regn kommer sol och det har vi nu i väntan på middag.

Rickard Wallmark

Publicerat: 2014-08-04

Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Reserapport Återtåget etapp 1, 2014

Efter en tids vistelse på västkusten och i Göteborg var det så dags att vända stäven mot Stockholm och hemmahamnen.

Fredag 1/8
Kl. 10 kastade vi loss från Maritiman med 8 personer ombord. Färden gick i gott väder uppför Hisingsippi, även kallad Göta Älv.
Vid första slussen i Lilla Edet kunde vi testa rutinerna för slussning i Trollhätte Kanal. En timma senare var det dags att finslipa detaljerna när vi tog oss upp genom de fyra slussarna i Trollhättan. I den sista slussen vid Brinkebergs kulle, strax innan Vänersborg var vi proffs på slussning.
I Vänersborgs Gästhamn blev vi anvisade en kaj där det behövdes skohorn för att komma in. Det hade varit bättre att ta hjälp av fender visade det sig….
I Vänersborg kunde vi varmt välkomna Rickard, Ulrika och Tore Wallmark. Under Ulrikas ledning tog vi sikte på en av henne utvald restaurang där vi blev undfägnade till belåtenhet.


Möte vid järnvägsbron Trollhättan

Lördag 2/8
Efter lite manövrerande kunde vi så komma iväg från gästhamnen och bege oss ut på Vänern. Vädret var fortfarande strålande med bara en lätt krusning på vattnet.
Vi tog oss in i Ekens skärgård vid Navens fyr. Denna inomskärsled är mycket vacker och på sina ställen ganska trång. Lunch intogs vid bryggan utanför Läckö slott. Besök på slottet och bad blev en begivenhet för många.
Färden från Läckö förbi Mariestad och vidare till Sjötorp företogs i ett övervägande molnigt och lite lätt blåsigt väder.
Under lunchen nåddes jag av ett SMS från Göta Kanal där man meddelade att kanalen skulle stängas 17:00 istället för som brukligt 18:00. Detta på grund av en årligt förekommande kanalsimning. Efter telefonkontakt visade det sig att vi måste vara vid första slussen 16:30 för att komma upp till övre bassängen som var vår natthamn. Vi ökade då farten och kom fram 16:25. Det visade sig dock att man redan lagt ut trappor, bryggor och annat inför simningen, varför vi ombads vänta. Jag var inte glad åt att, för det första informationen kom så sent som några timmar innan och för det andra att man inte hörde av sig igen när man såg att det inte skulle gå med 16:30 heller. Nu brände vi diesel i onödan!
Väntan blev lång. När det var uppröjt kunde vi slussa upp tre slussar. Först strax efter 21:00 låg vi på vår plats för natten. Trots detta hann vi med en runda av restaurangens grillbuffé innan dom stängde köket.


Läckö slott

Söndag 3/8
Morgonen bjöd på väderomslag med växlande molnighet och skurar med vindbyar.
Slusstekniken i Göta Kanal skiljer sig från den i Trollhätte kanal. Nya rutiner arbetades in vilka satt bra efter bara några slussar. Tore var till stor hjälp i land under slussningen och han cyklade från sluss till sluss. Stort tack Tore.
Innan järnvägsbron i Lyrestad måste vi lägga till och vänta på att ett åskväder skulle dra vidare. Man öppnar nämligen inte broar och slussar då på grund av risken för blixtnedslag och strömavbrott. Först efter en dryg timma kunde vi köra vidare. Efter 19 slussar och ett antal lands- och järnvägsbroar i Göta Kanal kunde vi förtöja i Töreboda, drygt 91 m över havet. Jag lämnade över till Åke Foghammar som fortsätter med etapp 2 och 3.


Bland korn och vete

/Göran Ringqvist
FC Återtåget etapp 1

Publicerat: 2014-08-04

Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+



Läs äldre notiser




| | kontakt@minsveparen.se | |