..............................

Hem
..............................

Vad händer?
..............................

Hyr M 20
..............................

Bli medlem
..............................

Kontakt
..............................

Loggböcker
..............................

Historik
..............................

Fartyget
..............................

Ladda ner
..............................

Notisarkiv
..............................

Länkar
..............................

Sponsorer
..............................

M 20 kläder
..............................


Minsveparen M 20


T 121 Spica, M 20 och M 21 vid Jagarpiren, Galärvarvet i juni 2014.


-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Följ M 20 under gång på MarineTraffic.com.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


M 20 får fint besök

Idag fick M 20 besök av fd M 23 i Göteborg.




Publicerat: 2014-07-25

Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Målgång i Etapp C av ”Visbyresan” 2014

Söndag em den 13/7 förtöjde M 20 tryggt utanpå MUL 13 Kalmarsund vid Maritman i Göteborg.

Nedan följer en resumé av resan.

Tisdag 8/7
Jag tog över FC-skapet i Karlskrona tisdag em efter Lars Petré, som kört Etapp B. Besättningen för övrigt var Lars Landström (chief) samt Eric Jannerfeldt, Jan Frumerie och Carl Krusell.
Efter samkvämet på en av torgets pubar fick jag se den största glass jag någonsin mött. Bakom den fann jag så Eric....

Onsdag 9/7
Vi lämnade Karlskrona i sol något tidigare än planerat, då vi på vår väg till Ystad, måste gå in i Nogersund för att bunkra diesel.
Efter Hasslöbron kom vi ut på Hanöbukten med en frisk ostan i häcken. Bunkring och lunch intogs i ett blåsigt Nogersund. Väl ute igen hade vi vind och sjö, som nu hade ökat till kuling, tvärs om bb. För att inte rulla så mycket beslöt jag ändra kursen så att vi fick sjöarna på bb bog. Efter att ha gått så under en tid bytte jag i en vågdal till en kurs med sjön på bb låring. Det gav en mycket lugnare gång. I höjd med Simrishamn var det så åter dags att gira för att komma ut från land. Då var sjöarna någon meter och vindstyrkan säkert uppe i 17 m/sek. Rorgängaren hade fullt sjå att hålla kursen eftersom inga styrmärken fanns (inte ens en molntapp) och magnetkompassen dansade runt. Någon gång körde vi därför stäven vinkelrätt i vågorna med följden att Eric och jag fick några duschar. Solen vinden och det varma vädret torkade dock snart kläderna. När jag bedömde att nästa slag skulle föra oss förbi Sandhammaren vände vi med hjälp av sb dikt och saxade maskiner.
Nu blev det åter behagligare och vi kunde surfa på till Ystad utan problem. Vi fick besked att efter en tågfärja hade passerat ut kunde vi gå in, så vi väntade utanför pirarmarna några minuter. På kajen fanns våra danska passagerare Palle Nielsen och Finn Rasmusen och tog tamparna. Detta var välkommet eftersom den hårda vinden låg på från kajen. Det dröjde inte länge förrän Ragnar Westblad också dök upp.
Tillsammans marscherade vi upp till Ystad Bryggeri där vi intog en grillbuffé tillsammans med för stället passande dryck.

Torsdag 10/7
Vi fick traffic clearance att lämna hamnen efter katamaranen till Bornholm avgått. Vädret var fortsatt strålande men den ostliga vinden låg fortfarande på. Detta besvärade oss inte als på vår kurs mot Falsterbokanalen. I kanalen mötte vi ett danskt vikingaskepp och i hamnen norr om bron låg Christer med M 21 och väntade på att vinden skulle mojna innan dom gick österut. Vi utbytte hälsningar och körde vidare mot Køge. På vägen övade vi på att bärga man över bord. Eftersom ingen anmälde sig frivilligt fick vi öva med en livboj.
När vi närmade oss vår tilläggsplats sköt Køge Marine Förening salut vilken vi genast besvarade med att skjuta svensk lösen. En delegation på ca 30 personer fanns på kajen och hälsade oss välkomna. Efter samkväm på halvdäck blev vi inviterade till Marinestuen där vi blev rikligt undfägnade under sång och förbrödring. Tapto med flagghalning är en god tradition som avslutning på en trevlig kväll.
Några tappra vände stegen till Skipperkroen där ägaren Claus (god vän till Palle och Ragnar) bjöd på historier från handelsflottan samt öl och Gammel Dansk.


Fredag 11/7
Med tolv passagerare och sju i besättningen avgick vi från Køge för att gå till platsen för vraket av Dannebrogen. Här har ca 600 personer sin grav. Vinden var svag och endast en lätt dyning noterades. Køge Marine Förening har som tradition att lägga ned en krans under tal och hedersbetygelser när man passerar med M 20. Efter en lång och vemodig signal från M 20 satte vi kurs mot Drogden rännan och Köpenhamn.



Kransnedläggning vid platsen för vraket Dannebrogen.
Foto: Lars Landström

Inpasseringen skedde genom Linetteløpet. Vi passerade den lille Havfruen och strax därefter en Nato styrka med danska, tyska, estniska och litauiska (?) örlogsfartyg vid Amalienborg. Vid inloppet till Nyhavn vände vi och gick tillbaka förbi Operahuset. Den tidigare marinbasen Holmen är nu museum och där låg bla. Fregatten Peder Skramm, en torpedbåt och en ubåt.
Väl ute i Öresund igen satte vi kurs nord för att göra ett strandhugg på Ven. Lunch intogs under gång och Janne fick beröm för sin fisksoppa. Rundstycken därtill hade Palle köpt hos bagaren på morgonen. Efter vi förtöjt i Kyrkbackens hamn gavs det möjlighet till fria aktiviteter i land under två timmar.
Nästa stopp blev Helsingør där det gäller att passa upp med den täta färjtrafiken. Här steg elva av våra danska vänner av samt Ragnar. Aage och Søren (far och son) Mikkelsen hade glädjande nog valt att följa med till Göteborg.
Vi gick ut i trafiksepareringen norrut till Höganäs för natthamn.
Efter en del övertalning lyckades Calle fixa ett bord på Hamnrestaurangen där vi för tids vinnande åt en räktallrik.


Kyrkbacken, Ven

Lördag 12/7
Sovmorgon. Avgång 09.30. Fint väder men nu mer moln och ökande vind från NO. Efter rundning av Kullens fyr satte vi kurs över Skälderviken mot Torekov där vi hade ett lunchstopp inplanerat. Vår medlem och tillika besättningsman Lars T Jonsson hade ordnat med kajplats och bjudit ner hela Torekov till kajen när vi kom. Det visade sig snart att anledningen till folksamlingen var att man höll på att bärga en motorbåt som grundstött på natten.
För dem som ville åka ut till Hallands Väderö var uppehållet tajmat med turbåten dit. Våra danska passagerare tog tillfället i akt och kom tillbaka nöjda och ännu mer solbrända.
Under tiden hade vi öppet skepp och samlade in lite kosing.
Vid tretiden vinkade vi adjö till Torekov och körde norrut. Vi gick innanför Tylön och signalerade till Erics fru som stod på klipporna. Därefter till Falkenberg och in i Ätran. Eric mönstrade av här.
Alldeles vid den gamla stenbron hittade vi övriga en bra restaurang med en prima grillbuffé.
Regnet kom vid tio tiden och det regnade hela natten.

Söndag 13/7
Avgång kvart över sju i regn. Det blev några långa ben norrut med tidvis dålig sikt och någon sjöhävning. Norr om Varberg lättade det upp lite så jag bestämde att gå in och runda Vendelsö för att vinka till hustrun. Vi passerade därefter ut mellan Malö och Onsalalandet för att via farleden ta oss till Valö fyr, vilken utgör början på Göteborgs södra skärgård. Regnet hade nu övergått i regnskurar.
Söder om Donsö gjorde vi en avstickare för att följa en militärled fram till Christenssons Oljor på Styrsö där vi bunkrade. Färden gick sedan förbi Känsö och Korshamnsrännans militärled förbi Saltholmen, Långedrag, Göteborgs Garnison, Nya Varvet, under Älvsborgsbron och förbi Ostindiefararen Götheborg innan vi förtöjde vid Maritiman.
Efter klargöring och rent skepp lämnade vi M 20 för att var och en ta sig hem till sitt.

Ett särskilt tack till Aage och Søren för all hjälp med att styra, förtöja samt hissa och hala flagga och gös!

/Göran Ringqvist
FC Etapp C

Uppdaterat: 2014-07-17
Publicerat: 2014-07-14

Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Expeditionen 2014

Snart fortsätter M 20 söderut från Visby. Det finns fortfarande möjlighet att följa med på en kortare eller längre del av resan runt kusten och tillbaka till Stockholm genom Göta kanal. Se rubriken Vad händer? i vänsterkanten för en grov plan. För bokning och frågor ring Åke Foghammar 070-526 30 80 eller mejla kontakt@minsveparen.se.

Publicerat: 2014-07-04

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


M 20 Visbyresan sista etapp 28 juni 2014

Kl 0800 gick vi in till Arkösund för att hämta upp Mats Laurin. Där passade FC Åke på att ha en säkerhetsövning innan överfarten med övningarna brandbekämpning, länsning, fartygets övergivande mm. Vid 9-tiden stack vi till sjöss och mötte det mäktiga havet. Vinden var frisk från SO och således mitt i stäven, det blev en del rulla i dyningen och en del bleka anleten. Vid 16-tiden var vi väl förtöjda i Visby, fartyget snyggades upp och besättningen intog en välförtjänt middag som tillagats av vår eminente kock Frank (som av någon anledning kallas Sinatra) med bistånd av Sonja.

Så var denna etapp slut, med på resan har varit: Åke Foghammar, Lars Petré, Johan A. Boström, Magnus Faxén, Sonja Enbuske, Frank Währner, Lennart Cagnell, Lars T Johnson (en dag), Mats Laurin

Johan A. Boström

Publicerat: 2014-06-29



Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Albumet fylls kontinuerligt på.

Webbkameror i Visby där man kan få en glimt av M 20
Visby hamn - 1 - Gästhamnen
Visby hamn - 2 - Skeppsbron

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Lördagen den 28 juni

I Visby efter guppig överfart.

Publicerat: 2014-06-28

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Fredagen den 27 juni

I Nynäshamn låg i vi tillsammans med systerfartyget Saga (M 21) och med gemensam avgång i det vackra vädret. Under dagen gick vi i formering, mestadels i rättvänd kolonn. Kul, det blev en hel del bra fototillfällen. Gemensam lunch intogs på Sävsundets brygga. Under eftermiddagen god skärgårdsnavigering ner mot Arkö där vi förtöjde utanpå M 21 och åt en trevlig gemensam grillmiddag.

Johan A. Boström

Publicerat: 2014-06-28



Fler bilder från sommarexpeditionen finns här. Fylls kontinuerligt på.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Torsdagen den 26 juni

Kl 1115 kastade vi loss med Åke Foghammar som FC, Johan Boström MtjC och Frank Währner kock samt övrig inmönstrad besättning. Vackert väder gynnade vår seglats som passerade örlogshistoriskt intressanta platser som Gålöbasen, Märsgarn med monumentet över jagarolyckan, Hårsfjärden och Muskö med sina fartygstunnlar. Sedvanlig vakttjänst och arbeten på däck och i maskin, avbrutet med en fantastisk god lunch under gång tillredd av vår nye eminente kock. Kl 1640 förtöjt Nynäshamn tillsammans med systerfartyget M 21. Middag iland på den maritimt inredda restaurant Kroken.

Johan Boström

Publicerat: 2014-06-27


-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Upplevelsepresent 14 juni

Lördagen 14 juni hade vi en körning för Upplevelsepresent. Genom samarbetet med dem kan intresserade få möjlighet att följa med M 20 under en tvåtimmarstur runt Stockholms vatten utan att hyra hela fartyget. Lars Petré var FC denna fina men något blåsiga dag.

Här finns Upplevelsepresents sida om M 20.
Skärgårdstur med Minsveparen M20



Publicerat: 2014-06-16



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Lördag 7 juni

Vaknade redan kl 07:00. En timme innan flaggan och två timmar innan matroserna kommer för arbetshelg. Gott om tid att göra arbetslista. Lunchinköp gjorde jag redan igår, det var det svåraste för jag hade bara två (2) matroser som skulle komma. Den ena är ju visserligen Fc på skutan men på en arbetshelg är vi ju som vanligt folk, nåja jag är uinte helt normal men de andra.... Nu blev vi i alla fall fem tror jag bestämt Mats Laurin från Norrköping, Göran Ringqvist från Götet, Johan Magnusson ända från Reimersholme, Micke Sydö Norgren kom ju som vanligt från finkvarteren Djursholm, och jag cyklandes ända från Vasastan. Vad vill jag säga? Jo att det var ett tufft gäng som gjorde så ott det gick med så få händer....resten är helt enkelt kvar att göra!! Men så kom ju M 21. Christer tyckte det var roligare att jobba som ett lag, och det blev ju ännu trevligare när vi blev inbjudna på matjessill och potatis. Historier utbyttes i bästa Håkis anda ända in på kvällskvisten för M 21 äger ju nästan en webergrill och med den grillade vi finkäk. Mellan allt trevligt gjordes följande framsteg: Bultar byttes på ankarfästet. Hela Goranställningen fick nytt utseende Bensindunkhållaren fick tvåkomponentfärg (slipades av en 12-åringt barnbarn Laurin) Vi bunkrade färskvatten, det var tomt fastän de bunkrade i måndags?? Det mesta av ytrosten på maskinkappen fick känna på nålhammaren och vi hann grunda med primer, men det återstår gråfärg. Två pollare blev fint svartmålade, gösen fick inget. Fördäck är nu nymålat i fartygsfärg = grått som däcket ska vara.... Listan som jag gjorde blev naturligtvis inte avbockad på alla punkter, men jag som arbetsledare/båtsman med piska i ena näven och kaffe med bullar i den andra är mer än nöjd med allas insatser. Slutsats: Mer folk som kan hålla i en pensel, då kan vi ha ännu trevligare och hinna ännu längre.

Skrovansvarig
Rickard Wallmark

Publicerat: 2014-06-11



Fler bilder finns här

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Bildgåta

Var är bilden nedan på bla två M-båtar tagen?

Svar till kontakt@minsveparen.se

Publicerat: 2014-06-02



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Information från kocken M20 mot Mariefred

Lördag
frukost för övernattande sjömän
Fika. rulltårta med sylt o grädde
lunch. fiskgratäng
middag. vi som gillar att laga mat gör det tillsammans. grillning och glass brukar funka

söndag
frukost. äggröra och bacon
fika. kaffe och ramlösa
lunch. ljummen potatis och ansjovissallad med oliver och spenat

Publicerat: 2014-05-06

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Medlemsinfo #2-2014

Ett nytt medlemsinfo har i dagarna gått ut till samtliga medlemmar via e-post. Läs det också här. Det går även att navigera sig fram till detta medlemsinfo och annat genom rubriken Ladda ner i vänsterkanten.

Publicerat: 2014-04-15

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Medlemstur på Mälaren till Mariefred och Gripsholms slott

Lördag-Söndag 17-18 maj gör vi en tur på Mälaren till Mariefred och Gripsholms slott. Vi tar vi oss upp i Mälaren genom Hammarbyslussen, förbi Drottningholms slott och vidare förbi Ekerö kyrka, genom Bockholmssundet, förbi Birka och vidare över Björkfjärden mot Mariefred. En fin vårseglats genom historiska farvatten. En möjlighet att lufta garderoben och att umgås med glada M 20-medlemmar. Förhoppningsvis får vi ett fint besök på Gripsholms slott före hemfärden. Samling på lördagen 09.00 och åter vid Jagarpiren på söndagen senast 17.00.
Anmälan till kontakt@minsveparen.se Kostnad 500 kr inluderande 1 frukost och 2 luncher samt bingplats! Lördagkvällens middag e.s.o. (ombord eller iland) bl.a. beroende på väder och vind etc.

Publicerat: 2014-04-15



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Medlemstur till Hamnens dag vid Marina Läroverket i Stocksund

Lördagen den 24 maj besöker vi Hamnens dag vid Marina Läroverket i Stocksund. Vi upprepar förra årets lyckade seglats till Hamnens dag i Stocksund. Ett trevligt arrangemang av Marina Läroverket där M 20 visar upp sig tillsammans med bl.a. SSRS, Polis och Kustbevakning. En dagstur med avgång 09.00 från Jagarpiren och åter senast 18.00. Kostnad inklusive lunch 200 kr. Ev. kommer även Sjövärnskåren vara med oss ombord. Anmälan till kontakt@minsveparen.se

Publicerat: 2014-04-15


-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+


Runt Sveriges kust och genom GÖTA KANAL 2014

Följ med på M 20 runt Sveriges kust och genom Göta kanal: Visby - Kalmar - Karlskrona - Ystad - Köge (Dk)- Flakfort - Helsingör - Helsingborg - Falkenberg/Varberg - Göteborg och åter via GÖTA KANAL till Stockholm. Än finns det lediga platser.

En unik möjlighet att följa med M 20 på olika delsträckor i sommar. Massor av upplevelser till självkostnadspris! Vi har ett par platser kvar runt kusten Sthlm - Visby 26-29/6, Visby - Göteborg 6-13/7 och faktiskt (!) fortfarande platser kvar genom Göta Kanal 1-10 augusti. Det är nu hög tid att anmäla sig för en plats. För aktuellt anmälningsläge och frågor ring Åke Foghammar 070-526 30 80.

Se hela årets program under rubriken "Vad händer?" i vänsterkanten.

Anmälan till kontakt@minsveparen.se

Bilder från resan genom Göta Kanal 2011

Publicerat: 2014-04-05
Uppdaterat: 2014-04-18



M 20 slussar nedför slusstrappan i Berg under kanalresan 2011



-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+



Läs äldre notiser




| | kontakt@minsveparen.se | |